W całej Polsce każdego dnia odbywają się setki różnego rodzaju pokazów i prezentacji, na które jesteśmy zapraszani, a organizatorzy robią wszystko, aby zachęcić nas do przyjścia. Sprzedawcy mamią nas darmowymi prezentami, badaniami, promocjami różnych „cudownych” produktów, masażami itd. Niestety większość firm sprzedaży bezpośredniej posługuje się manipulacjami oraz sztuczkami handlowymi, aby sprzedać nam, często niepotrzebne, a na pewno zbyt kosztowne produkty.
W rezultacie takich działań kilkadziesiąt tysięcy osób rocznie jest poddawanych manipulacjom. Wydawałoby się, że już tyle złego napisano na temat różnych pokazów i prezentacji, na których są sprzedawane różne bardzo drogie rzeczy, że już nikt się na to nie nabierze. Tymczasem biznes polegający w dużej mierze na manipulacji sprzedażowej ma się znakomicie i nadal przynosi krociowe zyski organizatorom. Prawie każdemu potrafią wcisnąć sprzęty medyczne, paramedyczne, cudowne kołdry wełniane, antyrakowe naczynia czy abonamenty medyczne…za kilka lub kilkanaście tysięcy złotych. Wykorzystując moment zaskoczenia, bombardują nas informacjami, których nie da się potwierdzić w ciągu kilku chwil, bardzo często doprowadzając w ten sposób do zawarcia umowy. Wielu seniorów rocznie nieświadomie podpisuje zobowiązania finansowe w formie pożyczki czy kredytu. Często są to kwoty przekraczające możliwości przeciętnego emeryta.
Kampania skierowana do seniorów – „Stop manipulacji, nie kupuj na prezentacji!”, której organizatorami są: Stowarzyszenie Manko, Polska Unia Seniorów wraz z Fundacją Aktywizacji Seniorów Teraz, jest edukacyjnym cyklem podnoszenia poziomu świadomości konsumenta, czyli każdego z nas! Projekt jest skierowany nie tylko do seniorów, którzy stanowią grupę potencjalnie najbardziej narażoną na działania nieuczciwych sprzedawców, ale również do osób młodych i w średnim wieku, ponieważ to one mogą mieć największy wpływ na podejmowanie działań rodziców czy dziadków, a jego podstawowym celem jest promowanie zasad uczciwego handlu, upowszechnianie wiedzy konsumencko-psychologicznej, ostrzeżenie przed manipulacją oraz edukacja konsumentów nie tylko w zakresie niepoddawania się tego typu działaniom, ale również jak odstąpić od umowy zakupy, jeśli już dojdzie do jej podpisania. Musimy sobie uświadomić, że edukacja o manipulacjach handlowych akwizytorów oraz o naszych prawach staje się skuteczną bronią przeciw oszustwom i wyłudzeniom. I to musimy sobie w pełni uświadomić…
Nasza redakcja w pełni popiera tego typu przedsięwzięcia i namawia wszystkich czytelników do dokonania przemyśleń i zastanowienia się, czy warto brać udział w tego typu pokazach i wyjątkowych „okazjach”.
A oto kilka rad dla osób, które mogą stać się potencjalną ofiarą manipulacji sprzedażowej:
– Nie działajmy pod wpływem impulsu. Pośpiech nie jest dobrym doradcą. Nie pozwólmy, aby ktokolwiek wywierał na nas wpływ: szczególnej okazji, wspaniałych prezentów, niesamowitej promocji tu i teraz.
– Działajmy w sposób racjonalny i opanowany. Poprośmy nasze dzieci, wnuki lub młodszych sąsiadów, aby sprawdzili opinie o firmie, z którą chcemy zawrzeć umowę kupna na ich produkty. Jako konsument mamy prawo poprosić o czas, w którym porównamy ceny oferowanych produktów np. w Internecie.
– Jeżeli w grę wchodzą zakupy sprzętów medycznych, paramedycznych, masażerów etc. porozmawiaj ze swoim lekarzem rodzinnym, czy możesz w celach leczniczych używać danych kategorii produktów. Lekarz rodzinny jako osoba, która zna stan Twojego zdrowia, doradzi Ci, dbając o twoją kondycję.
– Zachowaj zimną krew, nie bądź podatny np., na informacje których szybko nie jesteś w stanie sprawdzić. To czas musi być Twoim największym sprzymierzeńcem.
– Bądź ostrożny; pamiętaj, chodzi o duże pieniądze. Nie podejmuj decyzji, które mogą owocować kłopotami finansowymi dla Ciebie i tym samym dla Twojej rodziny (często dzieci muszą pomagać spłacać wysokooprocentowane kredyty na zakupy dóbr, których nie do końca potrzebujemy).
Tekst i zdjęcia: Roman Szymański
Komentarze