Na co zwrócić uwagę przy wyborze telefonu i jak ułatwić sobie korzystanie z niego na co dzień?

Wybór telefonu komórkowego nie zawsze jest łatwy, ponieważ w dzisiejszych czasach musi spełniać wiele funkcji: od komunikacyjnych po rozrywkowe. Na co zwrócić uwagę przy zakupie i jak poradzić sobie, kiedy chcemy ułatwić sobie korzystanie z naszego urządzenia bez wymiany go na nowy?

teleDzięki nowym technologiom pozostajemy aktywni w społeczeństwie znacznie dłużej niż kiedyś, wykorzystując potencjał innowacyjnych rozwiązań. Służą one do komunikacji, rozrywki, wzmacniania więzi rodzinnych, rozwijania osobistych pasji, aktywności fizycznej czy spotkań towarzyskich. Ostatnie badania opublikowane na portalu BMC Public Health potwierdziły, że w ostatnich latach Internet, a zwłaszcza smartfony, wzbogaciły tryb interakcji międzypokoleniowej pomiędzy rodzicami a ich dziećmi oraz kontakty społeczne i aktywność rekreacyjną. W ciągu ostatnich 10 lat odsetek osób korzystających z Internetu, smartfonów i wszystkich związanych z nimi aplikacji i funkcji gwałtownie wzrósł. Ze smartfonów korzysta obecnie 61% osób powyżej 65 roku życia i aż 83% osób między 50 a 64 rokiem życia.

Jak wynika z badań dla osób starszych kłopotliwe są: kwestie poznawcze, takie jak trudności z zapamiętywaniem długich sekwencji w celu wykonania określonych kroków, ignorowanie nieistotnych informacji, rozumienie ikon i ukrytych menu nawigacyjnych. Napotykają oni również bariery fizyczne, takie jak trudności w obsłudze małych przycisków, czytanie małego tekstu lub słyszenie pewnych częstotliwości lub dźwięków o niskim natężeniu.

Inne bariery to brak pewności w posługiwaniu się technologią wynikający z braku doświadczenia, obawy dotyczące ochrony prywatności i strach przed popełnieniem błędów. Poważną trudnością dla wielu seniorów jest uzyskanie odpowiedniego wsparcia w korzystaniu z tych urządzeń. Z drugiej strony udzielanie pomocy osobom starszym przez opiekunów czy członków rodziny w zakresie obsługi telefonu może być kłopotliwe, gdy instrukcje muszą być przekazywane na odległość, a ekran nie jest widoczny dla osoby wspierającej.

Jak widać, używanie smartfonów i otwartość na innowacje technologiczne znacznie wzrosły w ostatniej dekadzie. Często jednak ich obsługa może powodować zakłopotanie i wymagać pomocy ze strony bliskich. Aby rozwiązać problem obsługi telefonu, międzynarodowe konsorcjum w ramach europejskiego programu AAL, złożone z firm z Polski, Szwajcarii i Holandii, opracowało aplikację Easierphone, która wprowadza nowe pomysły ułatwiające codzienne korzystanie z urządzeń mobilnych. Projekt zakłada kilka serii badań, również na terenie Polski, aby ustalić, szczególnie wśród osób dorosłych czy opracowane funkcjonalności przynoszą faktyczne korzyści użytkownikom.

Na co zwracać uwagę przy wyborze telefonu?

Wybór telefonu komórkowego wcale nie jest prostym wyborem. W pierwszej kolejności patrzymy z reguły na cenę. Często jednak tani telefon nie zapewni nam wszystkich funkcjonalności, na jakich nam zależy, toteż warto zwrócić uwagę na stosunek ceny do oferowanych cech urządzenia. Drugim aspektem, mającym wpływ na to, jaki telefon wybierzemy, jest wielkość ekranu. Jeśli często robimy zdjęcia, rozmawiamy na czatach lub przeglądamy na telefonie Facebooka i strony internetowe – lepiej wybrać większy ekran, na którym wszystko będzie widoczne bez konieczności używania lupy. Ważną funkcję spełnia również aparat fotograficzny. Tutaj patrzymy na rozdzielczość podawaną w Mpix – im większa tym lepsza – oraz jasność obiektywu, stabilizacja optyczna, aby zdjęcia nie były poruszone, autofokus pozwalający na ostre ujęcie czy tryb nocny, który rozjaśni obiekt fotografowany w słabszym świetle. Nie zapominajmy również o wytrzymałej (ok. 5000 mAH) baterii, a także o tym, czy dany smartfon zapewni nam bezprzewodowy transfer danych poprzez Bluetooth w wersji 5.0 lub 5.2. Tajemniczym terminem jest NFC, który określa funkcję parowania telefonu z innymi urządzeniami typu słuchawki, głośnik, czy drukarka. Dzięki niej możemy również płacić telefonem zbliżeniowo. Warto zatem wybrać telefon, który takie udogodnienie posiada.

Co jeśli nie chcemy kupować nowego telefonu, ale chcemy ułatwić sobie korzystanie z tego, który posiadamy?

telefW ramach projektu Easierphone, zostały przeprowadzone w Polsce badania, które miały na celu przetestować wspomnianą aplikację tak, aby odpowiadać na potrzeby starszych użytkowników. Okazało się, że na obsługę telefonu ma również wpływ wielkość ikon, wygląd ekranu głównego, a także minimalna ilość poleceń, jeśli chodzi o obsługę wiadomości, aparatu, dodawanie nowych aplikacji czy kontaktów.

Easierphone upraszcza więc ekran główny, aby był prosty w obsłudze i przejrzysty (większe ikony i klawiatura). Użytkownik może edytować, jakie aplikacje i funkcjonalności chciałby mieć na ekranie głównym, dzięki czemu dostęp do tych najbardziej ulubionych i najbardziej przydatnych jest możliwy tuż po odblokowaniu telefonu. Wybory, których dokonuje użytkownik, tworzą ekran bez bałaganu i z natychmiastowym dostępem do listy kontaktów, kalendarza, aplikacji, galerii zdjęć, mediów społecznościowych i innych aplikacji. Dodatkowo zostały zaproponowane funkcje takie jak: zdalne wsparcie osoby bliskiej (Assistant App), która może na odległość pomóc nam w rozwiązywaniu problemów technicznych z telefonem, czy przycisk alarmowy, kontaktujący użytkownika z wybranym numerem w razie zagrożenia oraz wysyłający automatycznie SMS z lokalizacją.

W tej chwili trwają dalsze badania nad aplikacją, którą można przetestować za darmo na telefonach z systemem Android, ściągając aplikację bezpośrednio z Google Play Store. Instrukcja instalacji i posługiwania się aplikacją znajdują się na stronie: Instrukcja obsługi – Easierphone. Wszelkie opinie na temat aplikacji będą mile widziane!

Zachęcamy do śledzenia losów projektu na stronie  easierphone.com oraz poprzez social media:

Twitter | Facebook | Linkedin | Easierphone – YouTube
 

[1] The effect of smartphones on the self-rated health levels of the elderly | BMC Public Health | Full Text (biomedcentral.com)

[2] Share of tech users among Americans 65 and older grew in past decade | Pew Research Center