Szczepimy się!

W piątek, 22 stycznia ruszyły zapisy na szczepienia dla osób, które ukończyły 70 lat. Seniorzy i seniorki mogą rejestrować się na trzy sposoby: dzwoniąc na infolinię, kontaktując się z punktem szczepień lub zapisując się online. Wiele osób nie mogło się jednak dodzwonić – dlatego rząd ogłosił nowy kanał rejestracji: SMS-em.

Szczepimy się!

Jak się zarejestrować: cztery sposoby

1. SMS

To najnowszy sposób rejestracji – ale odłożonej w czasie. Seniorzy mogą wysłać SMS-a na numer 664 908 556. W treści wiadomości należy wpisać „”SZCZEPIMY SIĘ”. Każdy, kto to zrobi, otrzyma wiadomość z prośbą o podanie numeru PESEL i kodu pocztowego miejsca zamieszkania. Gdy termin będzie dostępny, z seniorem skontaktuje się konsultant, który zaproponuje konkretną datę szczepienia.

2. INFOLINIA

Można też zadzwonić całodobową i bezpłatną rządową infolinię: 989. Senior może zrobić to sam, ale może też poprosić o to kogoś bliskiego, np. członka rodziny. Do zapisu wystarczy PESEL oraz numer telefonu komórkowego. Podczas rejestracji można wybrać dokładny termin oraz miejsce szczepienia. Lista punktów, w których będzie można przyjąć szczepionkę w Poznaniu znajduje się na stronie:

SZCZEPIMY SIĘ: MAPA PUNKTÓW SZCZEPIEŃ

Oraz w formie tabeli:

Po rejestracji na podany numer telefonu przyjdzie SMS – potwierdzenie umówienia wizyty na szczepienie. Jeśli okaże się, że nie ma już terminów, wystarczy podać swoje dane: PESEL i numer telefonu. Gdy pojawią się nowe wolne miejsca – konsultant oddzwoni.

3. WYBRANY PUNKT SZCZEPIEŃ

Można również zaszczepić się w konkretnym punkcie szczepień – wystarczy się z nim skontaktować (adresy punktów szczepień w Poznaniu – patrz punkt wyżej). Jeśli w wybranym punkcie szczepień nie ma dogodnego terminu – wystarczy zadzwonić na infolinię NFZ pod numer 989. Konsultanci pomogą znaleźć inny punkt w pobliżu.

4. REJESTRACJA ELEKTRONICZNA

Można też zarezerwować datę poprzez e-Rejestrację dostępną na stronie pacjent.gov.pl. System zaproponuje pięć dostępnych terminów w punktach szczepień, które znajdują się blisko miejsca zamieszkania seniora. Jeśli żaden z proponowanych terminów nie będzie pasował albo ktoś będzie chciał zaszczepić się w innym punkcie, w innym mieście – będzie taka możliwość. Wystarczy skorzystać z dostępnej wyszukiwarki i wskazać dogodną datę i lokalizację. Zaraz po dokonaniu rezerwacji wysłane zostanie powiadomienie SMS. Ponownie przypomnienie o szczepieniu przyjdzie dzień przed planowanym terminem.

Aby skorzystać z tego sposobu rejestracji, trzeba mieć profil zaufany. Więcej informacji o tym, jak go założyć, na stronie urzędu miasta: JAK ZAŁOŻYĆ PROFIL ZAUFANY

Więcej informacji:

Formularz zgłoszenia – również dla seniorów

Wszyscy dorośli od 15 stycznia mogą zgłosić chęć przyjęcia szczepionki. Odpowiedni formularz jest na stronie: SZCZEPIMY SIĘ: FORMULARZ. Mogą go wypełnić również seniorzy, dla których zabrakło terminów. Gdy do Polski dotrą kolejne dawki szczepionki i w punktach szczepień pojawią się wolne miejsca – do seniorów oddzwoni konsultant i pomoże w rejestracji.

Osoby, które nie ukończyły 70 lat, mogą wypełnić formularz na takich samych zasadach jak wcześniej: podając adres mailowy i potwierdzając zgłoszenie. Kiedy ruszy rejestracja na szczepienia dla grupy, do której należą, na maila przyjdzie informacja, że e-skierowanie jest już wystawione. Dopiero wtedy będzie można zarejestrować się na konkretny termin.

Uwaga! W tym przypadku zgłoszenie chęci szczepienia przez formularz online to nie to samo, co rejestracja. Dopiero kiedy zostaną ogłoszone terminy szczepienia dla danej grupy – wystawione będzie skierowanie i będzie można się zarejestrować.

Więcej informacji: SZCZEPIMY SIĘ: ZGŁOSZENIA

Zmiany w terminarzu szczepień

Szczepienia grupy pierwszej rozpoczną się 25 stycznia 2021 r.

Rząd zmienił jednak kolejność szczepień w poszczególnych etapach. W tzw. „grupie zero” szczepią się pracownicy sektora ochrony zdrowia i osoby wykonujące zawody medyczne, pracownicy placówek medycznych, jednostek organizacyjnych pomocy społecznej. Ponadto pracownicy i studenci uczelni medycznych oraz rodzice wcześniaków.

W etapie pierwszym szczepieni będą: pensjonariusze domów pomocy społecznej czy zakładów opiekuńczo-leczniczych i seniorzy, którzy ukończyli 60 lat, w kolejności od najstarszych. Ponadto szczepieni będą przedstawiciele służb mundurowych, prokuratorzy, ratownicy i nauczyciele (również akademiccy).

Ważne: po planowanym w najbliższych dniach podpisaniu zmiany rozporządzenia w tym etapie szczepionkę będą mogły też przyjąć osoby, które są w trakcie leczenia i diagnostyki lub cierpią na choroby przewlekłe zwiększające ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19.

W etapie drugim szczepionka będzie czekać na osoby, które zapewniają funkcjonowanie podstawowej działalności państwa i są narażone na zakażenie.

Trzeci etap to szczepienia dla przedsiębiorców i pracowników sektorów zamkniętych w związku z pandemią oraz dla pozostałych dorosłych.

Jak przebiega szczepienie?

Szczepionka podawana jest domięśniowo, w ramię. Nie trzeba w żaden sposób przygotowywać do zabiegu. Na miejscu, przed samym szczepieniem lekarz zbada pacjenta, czy może zostać zaszczepiony. Po szczepieniu konieczna będzie 15-minutowa obserwacja pod kątem ewentualnego wystąpienia niepożądanego odczynu poszczepiennego (NOP). Jeśli pacjent otrzyma szczepionkę, która wymaga podania drugiej dawki, na termin drugiego szczepienia należy umówić się od razu w punkcie szczepień, w którym podano pierwszą dawkę.

Informacja o przebytym szczepieniu

Informacja o przebytym szczepieniu będzie wprowadzana do e-karty szczepień w systemie e-zdrowie (P1). Pacjent otrzyma też zaświadczenie o szczepieniu. Informację o przyjętych kolejnych dawkach szczepień znaleźć będzie można też na swoim Internetowym Koncie Pacjenta.

Więcej na temat IKP: INTERNETOWE KONTO PACJENTA

Na Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mObywatel będzie do pobrania – po przyjęciu drugiej dawki szczepionki – kod QR, który pozwoli szybko potwierdzić odbyte szczepienie. O wydruk tego kodu QR można również poprosić punkt szczepień.

Termin ważności e-skierowania

Wszystkie e-skierowania na szczepienie są ważne przez 90 dni. Jeśli pacjent nie posiada numeru PESEL lub minął termin ważności pierwszego e-skierowania, o wystawienie kolejnego e-skierowania można poprosić lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.

Informacje na temat szczepień przeciwko COVID-19

Za pośrednictwem infolinii uruchomionej przez Ministerstwo Zdrowia można uzyskać informacje o tematach związanych ze szczepieniami przeciwko COVID-19. W momencie uruchomienia procesu szczepień, poprzez infolinię będzie można również dokonać rejestracji. Infolinia jest bezpłatna i całodobowa.

Swoje pytania można kierować, dzwoniąc pod numer 989 (jeśli dzwonisz z zagranicy lub gdy Twój operator nie obsługuje numerów specjalnych, zadzwoń pod numer 22 626 29 89). Uzyskanie informacji możliwie jest w języku polskim, angielskim ukraińskim oraz rosyjskim.

Infolinia, to niejedyne źródło informacji na temat szczepionki przeciwko COVID-19. Uruchomiona została również specjalna strona, na której dostępne są przydatne informacje na temat samej szczepionki, zestaw pytań i odpowiedzi, także ważne dane kontaktowe.

SZCZEPIMY SIĘ

W razie pytań i wątpliwości dotyczących szczepień w Poznaniu można również kontaktować się z Centrum Inicjatyw Senioralnych: tel. 61 847 21 11 oraz 61 842 35 09 (od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00). Pracownicy Centrum chętnie udzielą wszelkich możliwych informacji w tym zakresie.