Seniorzy wraz z Uniwersytetem Przyrodniczym zmieniają rynek żywności

W tym roku po raz kolejny wielkopolscy seniorzy współpracowali z
producentami żywności przekazując im swoje pomysły na nowe produkty
żywnościowe i dania.

CEL-2021 PL Screenshot Session3-55

 

 

 

W wyniku podobnej kooperacji w 2020 r. wprowadzono na rynek sałatkę z buraka z kurkumą i imbirem z dodatkiem kolagenu „Burak na
zdrowie”, którego ideę wypracowali seniorzy wraz z producentem przetworów
warzywno-owocowych „Folwark Wąsowo” oraz firmą biotechnologiczną
Cofactor. Projekt „EIT Food RIS Consumer Engagement Labs” (Laboratoria
Zaangażowania Konsumentów), w którym konsumenci 65+ opracowują
koncepty produktowe dla przedsiębiorstw jest finansowany przez EIT Food,
agendę Komisji Europejskiej odpowiedzialną za innowacyjność sektora rolno-
spożywczego. Projekt ma na celu pokazanie możliwości współdziałania
konsumentów wraz z przedsiębiorstwami w celu urozmaicenia dostępnej na
rynku oferty a przede wszystkim dostosowania jej do zmieniających się potrzeb
społeczeństwa. Projekt ma również wzmocnić przekonanie konsumentów, że
każdy z nas może mieć wpływ, na żywność dostępną na rynku a także na swoją
dietę. W Polsce za realizację projektu odpowiedzialny jest Uniwersytet
Przyrodniczy w Poznaniu a koordynacją projektu w skali międzynarodowej
zajmuje się Uniwersytet Warszawski.

Laboratoria Zaangażowania Konsumentów stanowią ważny element realizacji misji Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu - podkreśla kierownik projektu dr Anna Wielicka- Regulska i dodaje „w ten sposób chcemy tworzyć razem z konsumentami i przedsiębiorstwami odpowiedzialne społecznie innowacje.

W bieżącym roku seniorzy oprócz różnych propozycji dla przedsiębiorstw intensywnie dzielili się
ze sobą wiedzą na temat różnych praktyk, które sprawdzają się w kuchni i w
diecie. Jednym z efektów tegorocznych warsztatów były dania wegańskie. Dieta
Polaków jest bogata w mięso. Konsumpcja mięsa systematycznie wzrastała w
ostatnich latach. Jak wynika z badań naukowych wysoka konsumpcja wyrobów
mięsnych sprzyja chorobom krążenia oraz nowotworowym, dlatego kraje
rozwinięte powinny dążyć do ograniczenia spożycia mięsa.
Seniorzy świetnie poradzili sobie z zadaniem skomponowania diety roślinnej
mimo, że w większości były to osoby jedzące mięso. W propozycjach znalazły
się m.in. gołąbki wegańskie, zupa krem z zielonych warzyw, ciasteczka owsiane,
orientalny kapuśniak na bazie Kimchi, placuszki z cukinii i marchewki, a także
flaczki z boczniaków i różne sałatki.

- Jako organizatorzy warsztatów jesteśmy pod wyrażeniem kreatywności osób 65+. To wyróżniająca się grupa, która świetnie ze sobą współpracuje – podsumowuje projekt ekspert w zakresie zrównoważonej konsumpcji dr inż. Elżbieta Goryńska-Goldmann z Uniwersytetu Przyrodniczego.

Pracownicy Uniwersytetu Przyrodniczego przeprowadzili również serię spotkań
z przedstawicielami przetwórców żywności, producentów opakowań a także
detalistów, podczas których rozmawiali o możliwej ko-operacji i wymianie
wiedzy między różnymi podmiotami, które mogą dostarczać inspiracji przy
opracowaniu nowych produktów. Szczególną uwagę zwrócili także na rolę
konsumentów, którzy w większości przypadków choć nie są ekspertami mogą
znacząco pomóc przedsiębiorstwom w kształtowaniu atrakcyjnej i korzystnej
dla ich zdrowia oferty rynkowej.

Dr Michał Gazdecki, który specjalizuje się w rynku rolno-spożywczym twierdzi „dialog konsumentów z producentami to element, który nadal jest bardzo rzadki na rynku żywnościowym. Mamy nadzieję, że ten projekt przygotuje konsumentów i przedsiębiorstwa do nawiązania stałej relacji”.

Jako podsumowanie działań w 2021 w dniu 16 listopada odbyła się konferencja
online, w której wzięli udział przedstawiciele przedsiębiorstw, uczelni oraz sami
konsumenci. Wtedy też konsumenci 65+, którzy brali udział w warsztatach
zaprezentowały efekty swojej pracy i podzieliły się swoimi doświadczeniami z
uczestnictwa w projekcie. „Konferencja była świetną okazją, aby zwrócić uwagę
na rosnące znaczenie grupy konsumentów 65+ na rynku żywności, na ich
oczekiwania jak i na potencjał kreatywny, jaki drzemie w tej grupie”- komentuje
mgr Paulina Wiza, współorganizatorka wydarzenia.
Dodatkowe informacje na temat międzynarodowego projektu EIT Food RIS
Consumer Engagement Labs są dostępne na stronie internetowej pod adresem:

http://timo.wz.uw.edu.pl/cel/

Print

EU Logo RGB Left-2

Źródło: UP w Poznaniu