Ageism nasz powszedni
Co to właściwie jest, ten ageism?
Ageism to dyskryminacja ludzi ze względu na wiek. Dotyka ludzi starych, postrzeganych jako niepotrzebnych i mniej wartościowych. Niewątpliwy wpływ na kształtowanie takich właśnie postaw społecznych odgrywają media, promując kult młodości i pięknego ciała, gładkiej skóry u bujnych włosów o intensywnej barwie.
Siła stereotypu
I tak kształtuje się obraz, który pozostaje w naszej świadomości – to stereotyp. Taka gotowa szufladka do otworzenia. Gdy słyszymy słowo: senior, starość, to już wszystko wiemy. Obraz pięćdziesięciolatka z plusem – też podlega takiemu zabiegowi stereotypizacji. Ciężko z tym walczyć, bo stereotypy w gruncie rzeczy ułatwiają nam życie, pomagają budować wspólnoty myślowe, choć tak naprawdę zwalniają od samodzielnego myślenia, czy wręcz pomagają w niemyśleniu. No bo po co, skoro jest gotowy stereotyp – wszyscy się rozumiemy, bo sięgamy do tych samych klisz myślowych.
Stereotypowy senior to…
Osoba pozbawiona energii, depresyjna, schorowana, przesadnie religijna. Można do tego zbioru cech dołączyć stetryczałość, złośliwość.Starsi ludzie w oczach młodego pokolenia zarażają pasywnością i męczą narzekaniem. Badani rzadko wyrażają pozytywne opinie na temat starych ludzi. Jeśli takie się pojawiają, odnoszą się wyłącznie do ról rodzinnych i ciała: starsze osoby mogą być super babciami czy dziadkami.
Obraz medialny seniora
Badania nad obrazem generacji ludzi starszych przeprowadził J. Bell, skoncentrował się on na obrazie ludzi starych w mediach. W latach sześćdziesiątych XX wieku (i wcześniej) ludzi starych przedstawiano jako upartych, głupich, śmiesznych. Ostatnie lata sporo zmieniły w postrzeganiu generacji 50+. Media coraz częściej prezentują tę grupę wiekową jako aktywnych, silnych, podziwianych, wpływowych i seksownych. Bell zrealizował badania w USA, gdzie pozycja ludzi starych jest mocniejsza niż w Polsce. Na pewno na to postrzeganie ma wpływ reklama adresowana do ludzi starszych – to oni stanowią ogromną, rosnącą siłę nabywczą. A przecież światem rządzi pieniądz i to on kształtuje nasze myślenie, a zatem ma wpływ i na stereotypy.
Chcesz się dowiedzieć więcej – czytaj tutaj: http://mrs.poznan.pl/tytul-test-5/
(pewu)