Strona jak nawigator

Rozmowa ze Zdzisławem Szkutnikiem, członkiem poznańskiej Miejskie Rady Seniorów, administratorem strony mrs.poznan.pl

 

W jakim celu powstała strona internetowa Rady Seniorów?

szkutnik- Traktujemy tę naszą samodzielną stronę internetową (wcześniej była zakładka na stronie CIS) nie tylko jako kanał informacyjny o bieżącej działalności MRS, bo taki niewątpliwie jest potrzebny, ale także nadajemy jej funkcję swego rodzaju nawigatora po nieprzebranym zasobie tematycznej informacji. Usiłujemy objąć możliwie szeroki zakres senioralnej problematyki zbierającej doświadczenia innych ludzi i próbujemy dostrzec między nimi powiązania. Zachęcamy seniorów-czytelników tekstów na stronie (miesięcznie ok. 1 tys. odsłon) do giętkości adaptacyjnej, inspirujemy ich do odzyskiwania samokreacji, przestrzegamy przed przedwczesnym wycofaniem się z aktywności, ba, wręcz zachęcamy do niej przywoływanymi przykładami.

Wreszcie, zawartość strony już teraz w piątym miesiącu od jej utworzenia jest na tyle bogata, że może służyć jako warsztat edukacyjny dla członków MRS.

Współtworzą przecież skład MRS osoby „nieodwracalnie dojrzałe” niekoniecznie obeznane z bogatą literaturą przedmiotu czy zorientowane w zasadniczej topowej problematyce dotyczącej wieku starszego. Bez obaw mogę więc powiedzieć, że stworzyliśmy ją także dla siebie w celu samokształceniowym. Śledzimy, m.in. doświadczenia innych rad seniorów, np. Warszawy, Wrocławia, Łodzi.

Nie sposób też pominąć pewnego oczekiwania związanego z utworzoną stroną, a kierowanego do internautów. Przecież jak wynika z corocznej „Diagnozy społecznej” prof. Czapińskiego, około 30 proc. seniorów korzysta z internetu… Dlatego też pod każdym tekstem jest możliwość jego komentowania, inicjowania dyskusji, dzielenia się własnymi przemyśleniami. Powoli ta funkcja strony startuje. Tu wypada poprosić użytkowników witryny, by śmiało wypowiadali się, to jest miejsce do wirtualnego kontaktu 120- tysięcznej gromady seniorów Poznania.

Kto przygotował projekt?

– Konstrukcję tematyczną przygotowaliśmy sami w ramach MRS. Od początku wiadomo było, że będzie ona bogata, ale nie chcieliśmy przeładować jej zbytnio tematyką, część zagadnień pominęliśmy, choć nie zawsze to może widać. Tę wizję struktury strony przetworzył informatycznie w programie WordPress specjalista p. Piotr zarekomendowany nam przez Radną Miejską p. Marię Nowicką, którą mamy zaszczyt gościć na posiedzeniach MRS. Ona też znalazła życzliwego nam sponsora, który jednorazowo opłacił pracę informatyka oraz należność za tegoroczną usługę hostingową strony.

Całość prac związanych z tworzeniem strony zamknęła się w obrębie 1,5 miesiąca. Może grafika strony wydawać się nieco ascetyczna, ale to świadome założenie. Nacisk staramy się kłaść na zawartość tekstową zabiegając, by była ciekawa i pożyteczna. Jest też trochę dokumentacji ikonograficznej, która z czasem na pewno stanie się obszerną Galerią.

 Czy redagują ją członkowie Rady? Czy powstał zespół redakcyjny? 

– Początkowo była to tylko jedna z osób wchodzących w skład MRS, ale szybko przeszkoliła ona trzech kolejnych członków Rady i dzisiaj możemy mówić umownie o „zespole redakcyjnym”, co zresztą widać po nazwiskach autorów dokonujących wpisów. Można by rozszerzyć skład redakcji strony o seniorów parających się dziennikarstwem obywatelskim i pewnie to kiedyś nastąpi. Przykład warszawskiej Fundacji Zaczyn jest w tym względzie inspirujący.
Zastosowaliśmy chyba najbardziej oszczędnościowy model prowadzenia strony MRS w kraju, który Miasto nic nie kosztuje, a nam seniorom daje satysfakcję, że nawet w posługiwaniu się niezbędną e-technologią jesteśmy samowystarczalni i niezależni. Mam nadzieję, że nowy skład MRS (w listopadzie br. wybory) też poradzi sobie z zadaniem kontynuowania zawartości strony, zapewne ciekawszej.

 Czy internet jest dobrym kanałem dotarcia do Seniorów?

– Zakładam, że teoretycznie prawie do jednej trzeciej poznańskiej populacji seniorów dotrzeć można, wspominałem o tym wyżej – to ludzie internetowi. Ale niezbędna jest wytrwała promocja naszej strony, w czym redakcja ‘My50+’ nam pomaga. Dzisiaj bez promocji trudno się przebić na rynku odbiorców. Z badań socjologów wynika, że grupa internautów wśród seniorów rośnie. Dla wzbogacenia tej tendencji obecna MRS chyba jeszcze zdąży zaakcentować idęę nieodpłatnych tabletów dla poznańskich seniorów wraz we swobodnym dostępem do internetu.

AD

dr Szkutnik_inauguracja2