Poznańskie targi mody za nami

t-4 t-6 t-8Tegoroczne Targi Mody przedstawiające najnowsze trendy obowiązujące w najbliższym czasie w tym roku podzielone zostały na  trzy zakresy tematyczne: Next Season, Fast Fashion (Salony  Odzieży i Dodatków) i BTS (Salon Obuwia. Skóry i Wyrobów Skórzanych).

Na ekspozycji pojawiły się oferty Producentów i Dystrybutorów z blisko pięciuset firm i marek z niemal dwudziestu krajów. Oferta targowa skierowana przede wszystkim została dla przedstawicieli sieci odpowiedzialnych za zakupy, salonów sprzedaży, właścicieli butików, hurtowników, czyli w skrócie handlowców. Podczas trwania Targów jednocześnie miały miejsce różne wydarzenia towarzyszące: pokazy mody ukazujące jakie fasony, materiały i kolory będą pożądane w najbliższym czasie, bezpłatne szkolenia i wykłady, w których eksperci z branży wyjaśniali różne aspekty związane z modą, pozyskaniem klientów, czy w jaki sposób zaoferować produkty.

Odwiedzając Targi Mody, jednak mam wrażenie niedosytu. Trudno w ofertach szukać towarów dla ludzi w wieku senioralnym. Czyżby ta grupa społeczna nie była atrakcyjna dla producentów i dystrybutorów? Niewiele firm miało cokolwiek do zaoferowania i temat mody dla seniorów potraktowało marginalnie. A szkoda. Przecież rynek odzieżowy, czy obuwniczy, powinien uwzględniać bardzo szeroką rzeszę osób w podeszłym wieku. Dziwi mnie podejście większości firm odzieżowych, chcących w tych trudnych czasach robić duże interesy, a jednocześnie pomijających wielomilionową rzeszę potencjalnych odbiorców. Na szczęście obecnie nie ma problemów wszelkich dóbr z zakupami za granicą, czy za pośrednictwem Internetu, z których obecnie nowoczesny senior może skorzystać.

Wśród wystawców odzieży królowały oferty skierowane dla osób młodych i do wyjątków należy zaliczyć firmy, które miały cokolwiek do zaoferowania seniorom.  Wiele oferowanych modeli było ciekawych i w modnych kolorach, w których prym wiodła czerń, biel i czerwień, ale w końcu tak jest od lat. Natomiast mało było typowych ubrań dla starszych Pań, np. garsonek, kostiumów, zestawów ubraniowych, które dobrze dopasowane, mogą niejednokrotnie ukryć drobne niedoskonałości figury, a jednocześnie być eleganckie i tworzyć niepowtarzalny styl. Oczywiście dotyczy to Pań, które preferują taką garderobę. Na szczęście każda kobieta jest indywidualistką i ma własne niepowtarzalne podejście do ubioru. Żadna kobieta nie lubi być zaszeregowana czy zaszufladkowana do jakieś kategorii, a wręcz lubi się wyróżniać z otoczenia, czyli posiadać własny i niepowtarzalny styl. Oczywiście musi zdawać sobie sprawę, że nie każda kreacja, inna niż wszystkie, pasować będzie do stylu i elegancji. Są przykładowo ubiory przeznaczone dla nastolatek – i te należy jednak w starszym wieku pominąć. I nie chodzi tu o figurę, która na ogół odbiega od kształtów dziewcząt, ale i o styl zgodny z przyjętymi standardami. Po co prowokować otoczenie ubiorem, który mógłby zostać odebrany jako nieodpowiedni  i niestosowny. Garderoba powinna zostać wybrana zgodnie z najnowszą modą, ale jednocześnie przystawać do wieku i upodobań. Wiele kobiet to doskonale rozumie i z powodzeniem stosuje w życiu, a poza tym każda kobieta doskonale wie, w czym się czuje najlepiej i jaki styl najbardziej jej odpowiada.

Dużo lepiej prezentowała się oferta w przypadku wszelkich dodatków. Tutaj wybór był już szerszy, ale jest to raczej spowodowane dużą ich uniwersalnością. Czy to przykładowo apaszki, kapelusiki, czy czapki, torebki, czy szeroka gama biżuterii i ozdób pasuje do Pań w każdym wieku, i wszystko zależy tylko od indywidualnego stylu preferowanego przez kobietę.

Może w następnej edycji Targów Mody temat kolekcji skierowanej w stronę seniorów znajdzie większe uznanie i Targi Mody będą rzeczywiście dla każdego…

Tekst i Foto: Roman Szymański