Nocny spacer słonia w Poznaniu

Słonia widziano na Wildzie i okolicach Starego Rynku. Kamery w mieście zarejestrowały jego spacer. Nie wiadomo gdzie poszedł i skąd się wziął. Następnego dnia rano w kilku lokalizacjach w mieście pojawiły się jego stukilowe odchody. Poznaniacy od razu zwrócili na nie uwagę. Przeszkadzały, śmierdziały i kłuły w oczy. Tymczasem psie kupy wrosły na stałe w nasze otoczenie i zwracają naszą uwagę dopiero, kiedy przykleją się do buta.

 Jeden słoń produkuje dziennie 100kg odchodów. Pies zaledwie 100g. Czyli jeden słoń wydala tyle, co 1000 psów. W Poznaniu mieszka 50 000 psów, które dziennie produkują 5 ton odchodów.

 Wychodzi na to, że w Poznaniu mieszka i wydala 50 słoni.

 Kto za tym wszystkim stoi? Za tajemniczymi nocnymi spacerami słoni i ich odchodami w centrum Poznania stoi Urząd Miasta. Psia kupa na ulicy to niemiłe zaskoczenie dla osób, które w drodze do pracy, na uroczystość rodzinną czy do kościoła denerwują się pobrudzonymi butami i straconym na ich czyszczenie czasem. Dlatego zdecydowaliśmy się na kampanię z elementami zaskoczenia, które jak obserwowaliśmy przez dwa ostatnie dni  wywoływały śmiech i zastanowienie. Najważniejsze jednak, co widać po komentarzach Poznaniacy skojarzyli, że chodzi o czyste ulice naszego miasta”- podkreśla odpowiedzialny za komunikację społeczną, zastępca dyrektora Gabinetu Prezydenta Tomasz Lisiecki.

 Wykorzystując skalę odchodów słonia oraz emocje towarzyszące ich pojawieniu się w przestrzeni miejskiej, Urząd Miasta chce zwrócić uwagę mieszkańców Poznania na problem niesprzątniętych psich odchodów na ulicach, skwerach i w parkach. Okazuje się, że nasze chodniki i trawniki zanieczyszcza tyle odchodów, ile codziennie mogłoby zostawiać po sobie 50 słoni! Odchody słonia nam przeszkadzają, a odchody 50 000 psów żyjących w Poznaniu już nie?

 Aby przedstawić problem regularnego zanieczyszczania przestrzeni wspólnej, tym razem sięgnięto po sugestywną metaforę i pokazano Poznaniakom faktyczną skalę zabrudzeń, z jaką codziennie się zmagamy. Kampania ma na celu wzrost świadomości odpowiedzialności mieszkańców za stan czystości miasta poprzez aktywną zmianę postaw. Jej twórcom zależy na zwróceniu uwagi, że zachowanie jednostek sumuje się w ogólny obraz tego, jak wygląda nasza okolica i przypomnieniu o podstawowych zasadach dotyczących psich zanieczyszczeń:

- odpowiedzialność za sprzątanie po czworonogu spoczywa na właścicielu,

- odchody można sprzątnąć do dowolnego woreczka i wyrzucić do każdego kosza,

- pozostawione nieczystości stanowią zagrożenie biologiczne, będąc siedliskiem bakterii i pasożytów.

 Kampania została podzielona na dwa etapy – w części teaserowej w mediach pojawił się film z nocnym spacerem słonia w okolicach Rynku Wildeckiego, a na terenie Poznania powstały instalacje z prawdziwych odchodów tych zwierząt. Materiały video oraz odchody pozyskane zostały przy współpracy z Poznańskim Nowym ZOO. Dużym sukcesem kampanii było aktywne zaangażowanie wielu podmiotów i utrzymanie akcji w tajemnicy do ostatniej chwili.

 Druga część kampanii poświęcona jest edukacji mieszkańców. W ramach działań edukacyjnych za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz lokalnych redakcji do Poznaniaków skierowane zostaną materiały video. Do mieszkań dostarczone zostaną ulotki z listą obowiązków każdego właściciela psa. Zaplanowana została także obecność na Kejtrówce – corocznej imprezie zrzeszającej miłośników psów oraz na popularnych targach śniadaniowych i piknikach rodzinnych, odbywających się w tym czasie w Poznaniu. Tam mieszkańcy otrzymają zawieszki pomagające kulturalnie zwrócić uwagę niesprzątającemu sąsiadowi. Całość działań spina strona internetowa www.czystypoznan.pl, na której prowadzony jest ranking najbardziej zanieczyszczonych miejsc w naszym mieście.

 Do współpracy w ramach działań udało się zaangażować kilkanaście podmiotów. Całość powstała dzięki współpracy Magistratu, Nowego ZOO, Straży Miejskiej, Zarządu Oczyszczania Miasta, Zarządu Dróg Miejskich, Zarządu Zieleni Miejskiej, POSiR, Estrady Poznańskiej i Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Poznaniu. Do współpracy zaproszono także podmioty niezależne – telewizję WTK oraz portal epoznan.pl oraz inicjatywy nieformalne. Siłą kampanii była osiągnięta współpraca i wspólny głos wszystkich zaangażowanych w działania osób.

 Za strategię, kreację i realizację kampanii odpowiada Agencja Kreatywna Chromatique, której oferta wygrała organizowane przez Urząd Miasta Poznania zapytanie ofertowe.

 Wejdź na www.czystypoznan.pl i zagłosuj na najbardziej zanieczyszczoną dzielnice Poznania