Nie daj się oszukać nieuczciwym akwizytorom

Pani Janina z poznańskiego Łazarza ma 800 zł renty.  Żyje bardzo oszczędnie, więc gdy do jej drzwi zapukał akwizytor z propozycją obniżenia rachunków za prąd, ucieszyła się. Nie zadawała sobie wtedy sprawy z konsekwencji zmiany dostawcy prądu.

– Powiedział, że jest z „energetyki” i nie podał dokładnej nazwy firmy, którą reprezentował Kiedy zaprosiłam tego pana do mieszkania, poprosił mnie o pokazanie faktury za energię elektryczną – relacjonuje pani Janina. –. Obiecał, że po podpisaniu nowej umowy będę płacić średnio o 40 zł mniej. To dużo przy moich dochodach. Nie powiedział mi jednak, że poza fakturą za zużyty prąd, dostanę drugą za dystrybucję. Kiedy się zorientowałam, że popełniłam błąd, było już za późno. Z ENEI dostawałam przecież zawsze jeden rachunek. Teraz muszę płacić i czekać na termin zakończenia umowy, żeby nie płacić wysokiej kary umownej.
Osób, którym akwizytor zaproponował niższą stawkę za energię elektryczną są tysiące. Zarówno do ENEI, jak i do innych sprawdzonych firm energetycznych, każdego dnia dzwonią klienci, którzy dali się zwieść akwizytorom i szukają pomocy, by rozwiązać niekorzystne umowy i wrócić do dawnych dostawców.

Tańszy prąd, droższa dystrybucja
Oczywiście zgodnie z obowiązującymi regulacjami każdy może zmienić dostawcę energii i podpisać umowę z inną firmą, niż dotychczasowa. Problemem są nieuczciwie praktyki akwizytorów, którzy oferując pozornie tańszą energię nie przedstawiają pełnych kosztów. Na fakturach ENEA zawsze są wyszczególnione wszystkie opłaty za dostawę prądu, w tym zarówno koszty zużytej energii, jak i dystrybucji  czyli dostarczenia jej do domu Klienta. Niektórzy inni sprzedawcy, nie mają własnej infrastruktury, a więc by dostarczyć prąd, wykorzystują istniejącą, za co i tak musi zapłacić Klient. Niestety, porównując dotychczasową fakturę z proponowanymi przez siebie „niższymi” opłatami, nieuczciwi akwizytorzy często „zapominają” Klientom o tych dodatkowych kosztach powiedzieć, W efekcie, w wielu przypadkach okazuje się, że Klient  zamiast płacić mniej, po zsumowaniu płaci znacznie wyższe rachunki za energię elektryczną. A przy tym – to też się zdarza – opłaca dodatkowo np. jakieś ubezpieczenie, które zostało dopisane do umowy drobnym drukiem.

 Dokładnie czytaj i pytaj zanim podpiszesz
ENEA, tak jak inni renomowani sprzedawcy energii, informuje Klientów o prawie do wyboru sprzedawcy prądu, ale i o zagrożeniach ze strony nieuczciwych akwizytorów , którzy wykorzystują to, że nie wszyscy Klienci  wiedza wszystko na temat swoich praw na rynku energii. Koncern wspólnie z innymi dużymi firmami energetycznymi podpisał deklarację „Dobre Praktyki Sprzedawców energii elektrycznej” przygotowaną przez Towarzystwo Obrotu Energią. Deklaracja oraz towarzysząca jej kampania informacyjna jest reakcją na coraz częstsze przypadki wprowadzania klientów w błąd przez nieuczciwych sprzedawców energii.

Zgodnie z kodeksem dobrych praktyk sprzedawców energii, ENEA radzi by przed podpisaniem umowy stosować się do kilku podstawowych zasad:

  • Sprawdź nazwę firmy i tożsamość przedstawiciela, który zaproponował Ci zmianę dostawcy prądu. Informacje zweryfikuj w firmie, którą ma reprezentować. Akwizytor powinien pokazać identyfikator.
  • Dowiedz się jakie dokładnie warunki oferuje Ci sprzedawca. Dopytuj o wszystkie szczegóły budzące wątpliwości (czy przedstawione ceny zawierają podatek VAT; jakie są koszty stałe: abonamentowe, handlowe, przesyłowe; jakie dodatkowe: za przesył, ubezpieczenie).
  • Nie podpisuj umowy bez dokładnego przeczytania jej treści. Umów się na podpis później, aby spokojnie przeczytać dokument. W razie wątpliwości zapytaj o zdanie sąsiada, znajomego czy kogoś bliskiego.
  • Podpisując umowę powinieneś otrzymać swój egzemplarz dokumentu oraz wzór odstąpienia od umowy.
  • Masz 10 dni na odstąpienie od umowy podpisanej poza siedzibą sprzedawcy – bez podawania przyczyn i bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji.
  • W przypadku, gdy minął 10-dniowy termin, nadal możesz się uchylić od skutków umowy, jeśli podczas podpisywania zostałeś wprowadzony w błąd.

Zawsze możesz też zadzwonić do ENEA i uzyskać pomoc w znalezieniu optymalnej dla Ciebie oferty.

enea