Nad Poznaniem Komeda

Koncertowanie rozpoczęte w Jeżyckim Centrum Kultury, ale w małym reżimie, do którego przywykli już stali bywalcy. Z zaproszenia na tematyczny koncert – w roli głównej Krzysztof Komeda – skorzystali jazzmani, by skonfrontować po raz wtóry inne wykonania kompozycji poznańsko – ostrowskiego ponad czasowego twórcy. komedaTrzeba przypomnieć, że już młode poznańskie zespoły w latach 90-tych przypomniały kompozycje Krzysztofa Komedy Trzcińskiego.
Liderami tych formacji byli m.in. P PIŁASIEWICZ, BRACIA KOSTKA, PIOTR SCHOLZ, WEEZOB COLLECTIVE. Przyczynili się do głębszego poznania twórczości Komedy, wcale nie łatwego do akceptacji nawet przez wyrobionych jazzfanów.
Lansowały te Młode ASOCJACJE uformowane przez absolwentów poznańskiej Akademii Muzycznej program KOMEDY. Naprzód młodzieży do celu, który jest ważny dla polskiego jazzu chciałoby się po trzech dekadach napisać. Szli  niekiedy pod prąd i aranżowali kompozycje Komedy po swojemu a efekty możemy ocenić na wydawnictwach jakie w przeciągu 30 lat wydały najróżniejsze firmy fonograficzne.
Okazało się, ze nie tylko muzyczni debiutanci mogą się inspirować twórczością Krzysztofa  Komedy Trzcińskiego  Doświadczeni muzycy z Poznania i Norwegii także „zmierzyli się” z wyjątkową fakturą dźwiękową stworzoną przez Komedę, z pogranicza muzyki filmowej, suit baletowych czy swingujących wachlarzy w dur i moll. Chociaż tych drugich jest znacznie więcej, można powiedzieć, że nawet dominują I w ten sposób spojrzenie na muzykę Komedy przerasta jakąkolwiek wyobraznie, a przestrzeń jaka się wynurza jest niczym innym jak werbalną odpowiedzią ną przypływy i odpływy w nostalgicznych oczekiwaniach.
Grający muzycy obeznani z muzycznym alfabetem przez dziesiątki lat  pamiętali o 90-tej rocznicy urodzin poznańsko – ostrowskiego jazzmana i zaprosili słuchaczy do  Jeżyckiego centrum Kultury by przekazać swoje nowatorskie aranżacje z im tylko znanymi niuansami.
Jarosław Radtkowski – śpiew, perkusja, instr. perk., Michał Szóstek – aranżacje, piano, Jerzy Konopa – sax tenor, trąbka i Remigiusz Kosmalski – gitara basowa. W tym składzie kwartet wykonał następujące utwory- 1.ROSSMARYS BABY, 2.THISOR THIS, 3.NIEKOCHANA 4.BALLAD FOR BERNT, 5.CRALY GIRS. Te obiegowe utwory zagrane przez kwartet przypomniały nam świetne lata polskiego jazzu, które trwaj do dzisiaj. Są osoby dbające o jego rozwój i przyczyniają się, że ta muzyką w swoim pierwotnym założeniu jest bliska wszystkim wrażliwym wychowanym na pierwszym longplayu Komedy ASTIGMATIC nagranym w 1957 roku.
Słowem wstępnym podzielili się Dionizy Piątkowski, autor książek – Czas Komedy a Krzysztof Wodniczak przypomniał ostrowski okres Komedy lata 1947 – 1952.
(na zdjęciu od lewej: Jerzy Konopa, Remigiusz Kosmalski, Jarosław Radtkowski, Michał Szóstek).
Tekst: Krystian Wagay
Zdj.: Hieronim Dymalski