Kobieto, jaka jesteś?

wizerunek-okładka-nowe Kobieto, jaka jesteś naprawdę? Czy ktoś zna odpowiedź na to pytanie? Autorka poszukiwała jej na 606 stronach. A czy znalazła – ocenią Czytelnicy. Oprócz mnóstwa danych statystycznych można tu znaleźć takie ciekawostki, jak to, że mężatki w Niemczech mają prawo do 10-procentowego kieszonkowego od swego męża oraz mogą zaskarżyć zerwanie zaręczyn. Jednak jeszcze w latach 70. mężatki niemieckie musiały pytać małżonka o zgodę na… podjęcie pracy zarobkowej – dotyczy to obszaru RFN. W latach 40. dziecko musiało być przypisane na mężczyznę, jeśli nie ojca, to dziadka, lecz nie na matkę, ale teraz to właśnie w Niemczech królują parytety i systemy kwotowe, obligujące do zatrudniania kobiet na kluczowych stanowiskach. Co z tego, kiedy i tak kobiet z tytułem profesora jest dwa razy więcej w Polsce niż w Niemczech, a Polki zarabiają „tylko” 13 procent mniej od mężczyzn, a Niemki aż 23 procent mniej. Jednak to „żelazna Angela” pokazała, że kobieta potrafi, a im starsza – tym lepsza.

W książce, wydanej na razie jako e-book, przeanalizowano medialny obraz kobiety na polskich i niemieckich stronach internetowych oraz w prasie drukowanej. Autorka wykorzystała teksty zarówno traktujące o kobietach, jak i adresowane do kobiet, stąd też analizowanym zagadnieniem był nie tylko obraz medialny, ale i rzeczywista sytuacja kobiet. Badanym okresem była pierwsza dekada XXI w. W centrum zainteresowania pozostaje kobieta i jej położenie ekonomiczne oraz społeczne w Polsce i w Niemczech. Na bazie materiałów medialnych, zwłaszcza w wersji elektronicznej,  analizie poddana została sytuacja kobiet, Polek, przez pryzmat doświadczeń Niemek. Książka podejmuje też kwestie wpływu mediów adresowanych do kobiet w Niemczech na tytuły polskiej prasy kobiecej.

Tematem jest wprawdzie wizerunek medialny, ale głęboko osadzony w rzeczywistości i z nią ściśle powiązany. Media bowiem nie istnieją bez rzeczywistości, a rzeczywistość w dobie współczesnej ma charakter medialny. Stąd przenikanie się tych dwóch aspektów życia – medialnego i rzeczywistego. Kluczowe było porównanie i poszukiwanie zbieżności i punktów wspólnych zarówno w wizerunku kobiety, jak i jej sytuacji społeczno-kulturowej. Wybrane aspekty funkcjonowania kobiety w Polsce i Niemczech zostały poddane analizie medialnej oraz rzeczywistej. Ten sposób ujęcia tematu pozwolił na ukazanie badanego „wizerunku medialnego” w szerszym kontekście, w realnie istniejących okolicznościach.

Ciekawostkę może stanowić fakt, że autorka jest przedstawicielką pokolenia 50+ – sama również zaprojektowała okładkę, co stanowi jej debiut w roli projektantki w zakresie grafiki komputerowej. Po 50-siątce zapisała się na specjalistyczny kurs z tego zakresu. Uczyć się bowiem można w każdym wieku.